torstai 19. maaliskuuta 2015

Ylläni Surupusero?

Olisikohan ollut kuukausi sitten kun eräs huono suomi oppilas kysyi minulta "miksi surullinen?" En mielestäni ollut surullinen. Sinä päivänä oli lukioissa vanhojen tanssit ja mielessäni oli, miten en itse tuota prinsessa päivää saanut. Näkyikö ajatukseni niin selvästi muille, että olin surullisen näköinen?

Pari päivää sitten opettajan arviossa opettaja sanoi minulle: "Joskus tulee sellainen fiilis, että oletko sinä hieman surullinen." En mielestäni ollut surullinen. Olin vain niin keskittynyt omiin tehtäviini. En ole tutustunut luokkalaisiin, koska tutustun huonosti ikäisiini ja muihin uusiin ihmisiin. Ja, jos itsekseni nauraa kihertäisin, minut leimattaisiin hulluksi.

Minun on huono laittaa teille kuvaa, jotta voisitte arvioida näytänkö surulliselta, koska linssilutena osaan kameralle poseerata. Mutta näköjään menneisyyteni huokuu vielä minusta niin vahvasti, että näytän joskus allapäin olevalta. Onko asiat todella niin huonosti? Itse koen voivani ihan hyvin. Paremminkin kuin ihan hyvin. Minulla taitaa vain tämän hyvän olon alla olla surupusero, joka silloin tällöin näyttäytyy vaikken sitä itse tiedostaisi.

Minun ei pitäisi tehdä itseäni haikeaksi ajattelemalla joka käänteessä "mitä jos" "millainen olisin nyt" "entä jos olisin valinnut toisin". Mutta en voi sille mitään että tiirailen peräpeiliin aina kun mahdollista. Vielä joskus en enää peruuta vaan kuljen vauhdilla eteenpäin. Siihen asti kaksi eteen, yksi taakse. 

                       Ihailen niitä, jotka ei kato taakse
                     Kulkevat eteenpäin saavuttaakseen                                Riisuakseen Surupuserosta
                     Ja antaa uuden vaatteen                                          Antaa suuntaa elämänkaareen

                                  Khid
                           

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti