keskiviikko 18. lokakuuta 2017

Ensin desilitramittaan, sitten litraan ja lopuksi viiden litran sankkoon. Kelpaako?

Minä poimin mielelläni marjoja. 

Minusta on ihanaa viedä marjat jollekin joka ei itse kykene/viitsi/jaksa niitä mennä keräämään. 

Olen usein sopinut treffit apsille tai vienyt ihan kotiovelle. Sama se vaikka pihassa nököttäisi kaksi autoa. Kotiovelle vien jos niin sovitaan.

Kaikki ovat aina olleet tyytyväisiä marjoihini. 

Joskus on käynyt niinkin, että osa marjoista on löytänyt tiensä apsin parkkipaikan asfaltille koska sankkoni on ollut liian täynnä.

Sitten nyt tulee myöhään illalla viestiä: se sovittu viisi litraa karpaloa oli 4 ja puoli! Minä punnitsin ne. Ja ei tainnut olla puolukkaakaan sen verran kun tilattiin. En punninnut...

1. 

Älä punnitse. En ole punninnut marjoja, mitannut litramitalla. 
Minun keräämis tyylini on näin: kerään ensin desimittaan, kaadan litraseen ja lopuksi isoon sankkoon. Sitten kotona siivoan marjat ensin litraseen ja toiseen, kolmanteen, neljänteen ja viides litra. Viisi litran sankkoa kaadan isoon viiden litran sankkoon. Siinä on sitten lyhyellä matikalla 5 LITRAA. 

2.

Puolukkaa oli myöskin viisi litraa. Ei mahtunut kunnolla teidän viiden litran kattilaan. Osa taisi lentää yli keittiön lattialle. Kuka lie teillä lakaisee? Jos sankko näytti vajuneelta, niin puolukka kuten mustikkakin vajuvat kun ne odottavat yön kellarissa. 

3.

Jos aletaan pilkkua nussimaan  niin ole hyvä ja mene ostamaan torilta ensivuonna. Myyvät kalliimmalla, kenen lie keräämiä, mutta kai sieltä sen haluamansa määrän saa. 


Siinä on neljä litraa.
Piripintaan se on 5 ja puoli litraa.
Kun viisi on mukavasti peitossa se on viisi litraa. 
En minä matikassa ällää saanut. Mutta ämmää on tämä tyttö täynnä.

Jos olen luvannut viisi litraa. Se sitten kanssa olisi viisi litraa. Ei neljä ja puoli.. Lupaan.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti